BOND - my name is bond


Bond gennem tiderne
Shaken - not stirred
James Bond - de fleste kender ham, mange elsker ham. Men hvem er han egentlig denne britiske agent med de to nuller foran sit syv-tal? De to nuller, der betyder, at han har ret til at dræbe i embeds medfør. Bond er en kamæleon. Han ændrer sig efter sine omgivelser. Han er et bevægeligt udtryk, der i tidens løb er blevet fyldt med meget, ganske forskelligt indhold. Din Bond er en anden end din fars - eller din søns.Den første Bond-romanBond var først en romanfigur. Den første bog, "Casino Royale" - det er den, der nu er blevet filmatiseret - udkom i England i 1953. Ian Fleming skrev i alt 12 romaner og nogle noveller om sin helt, men selvom bøgerne var enormt populære især i 60'erne, og selvom Bond allerede i 1954 debuterede på amerikansk tv og nogle år senere for første gang så sig skildret i tegneseriens form, er og bliver det filmene, der for alvor tegner Bond-figuren.Filmens svar på the BeatlesDe første par film fra begyndelsen af 60'erne, "Dr. No" og "From Russia With Love", var en slags forsøg på med baggrund hårdtslående 50'er-film at sætte en ganske rå og en hel del sofistikeret Bond i scene. I skikkelse af den atletiske og stort set ukendte Sean Connery, der havde et sarkastisk smil på læben, når han fyrede sine siden hen så berømte one liners af, kæmpede Bond midt i den kolde krig mod repræsentanter for det internationale forbrydersyndikat Spectre og dets ofte kommunistiske håndlangere.

Sean Connery i Dr. No
Plottene var bestemt fantasifulde, men de centrale skurke og deres storhedsvanvittige planer, dukkede for alvor først op med den tredje film, "Goldfinger" fra 1964; den film, der gjorde Bond til det centrale omdrejningspunkt i 60'ernes populærkultur. Bond blev for filmen, hvad Beatles blev for musikken - og George Best for fodbolden: et ikon på de moderne tider, hvor økonomisk velstand og rejser til eksotiske turistmål ikke længere var forbeholdt den overklasse, Ian Fleming selv tilhørte.
Sean ConnerySean Connery var 60'ernes Bond, og i konkurrencen "Hvem er alle tiders bedste Bond?" har han en nærmest en mytologisk ret til at vinde. Han var den første; han var den, der var med til at sætte fænomenet på skinner, og han er den af Bond-skuespillerne, der har haft det bedste filmliv efter Bond.
George LazenbyAustralske George Lazenby fik det utaknemmelige hverv at tage over efter Connery. Filmen, On Her Majesty's Secret Service fra 1969, er slet ikke dårlig, men nogen stor skuespiller var Lazenby ikke. Hans manglende succes som Bond blev kun tydeligere af, at Connery lod sig overtale til at spille rollen igen, før britiske Roger Moore tog over. Det er ikke uden betydning for den mindre krise, Bond-fænomenet stod i omkring 1970, at det, der var moderne ved Bond bare få år forinden, for mange unge virkede håbløst gammeldags. Bond opdagede aldrig for alvor den anti-autoritære del af ungdomsoprøret.

George Lazenby i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste
Roger MooreRoger Moore var allerede kendt fra britiske film og tv-serier, og med ham ændredes figuren i 70'erne over mod en mere munter, overklassetype. Vitserne - både de sproglige og de visuelle - blev flere og mere vandede, Bonds britiske træk blev markeret tydeligere, og stuntene og special effects blev mere spektakulære. Det var Roger Moore, der som den eneste Bond, var ude i rummet, dengang "Moonraker" i 1979 skulle konkurrere med Lukas' og Spielbergs science fiction- og fantasy-film. I midten af 80'erne spillede Moore sin sidste Bond-film. Han var 58, da "A View to a Kill" havde premiere i 1985.
Timothy DaltonHans efterfølger blev den britiske karakterskuespiller Timothy Dalton, der kun spillede med i to for serien meget alvorlige film i slutningen af 80'erne. Dengang vidste man godt, hvad AIDS var, så Bonds interesse for løse forbindelse kølnedes kendeligt. På det politiske plan fortonede truslen fra Sovjetunionen sig i takt med, at Gorbatjovs perestrojka kom på den internationale dagsorden, og i Daltons sidste film fra 1989, mistede Bond ganske enkelt sin "License to Kill" og var ude i et personligt hævntogt mod en narkobaron.
Pierce BrosnanDen Bond, der har solgt flest billetter, har haft de største budgetter og ikke at forglemme har tjent mest på product placement, er Pierce Brosnan. Med sit noget begrænsede udtryksregister forlenede han figuren med en vis kynisme i kampen mod mediemoguler og oliemagnater. Hans vitser sad nærmest systematisk under bæltestedet, hvilket understregede, at det internationale biografpublikum er og bliver meget ungt.
Bond er et bevægeligt udtryk. De kulturelle sammenhænge, han har indgået i, har ændret sig igennem årene - og det samme har den plads, han har indtaget i dem. I 60'erne var det Bond, der satte dagsorden. Det har det ikke været siden, men han er der endnu, og det vil han blive ved med at være, så længe der er økonomisk fornuft i at holde ham i live.

Pierce Brosnan i The world is not enough

Skrevet af: Palle Schantz Lauridsen

Ingen kommentarer: